’CreatUS’
— Maxime Schutz

Een school waar je alle informatie kunt krijgen en leren die je maar wilt. Ook al ben je 12 en wilt gericht leren (kunst, dans, wetenschap, management etc), moet dat mogelijk zijn. Zo ontdek je sneller wat je leuk vind/wie je bent. Mijn eerste jaar studie zie ik nu als leerzaam maar wel 'weggegooide tijd' nu ik liever een andere studie had willen kiezen, daar kwam ik eind 1e jaar pas achter. Ik kwam er wel al heel snel achter dat ik WSK, ARK, GS niks vond op de middelbare ;-)

Een Openbaar leercentrum voor jong&oud zonder stress en inleverdata, gewoon wanneer je daar zelf klaar voor bent. Zo leer je alles op je eigen tempo. Je kunt zelf naar 'sessies' gaan waar je max. 40 min les krijgt, je kunt je van tevoren online aanmelden maar je kunt ook 5 minuten van tevoren besluiten dat je wilt deelnemen aan de les. Er lopen begeleiders rond, er is een studieruimte en ook een mogelijkheid om te lunchen (gezond en verantwoord!/niet dichtbij het leercentrum). Ook moeten er printers zijn, boeken, computers, schermen, oefenruimtes, veel ramen en in een rustige/bosrijke omgeving.

Als je geen zin hebt in school of je bent zien dan ruil je je les in voor een andere les op een andere dag, hiermee verleng je wel je 'studietijd' maar je kiest hier zelf voor. Er moeten weinig consequenties aan vast zitten, je bepaald helemaal zelf wat je met je studietijd doet, maar motivatie staat centraal.

Voorbeeld van een dag:
  1. Ik sta op en bedenk; hee, ik heb zin om iets te leren vandaag. Gisteren zag ik een interessant onderwerp op Discovery, ik wil me hierin gaan verdiepen. Misschien is dat wel iets voor mij'
  2. Je kunt vervolgens een introductieles volgen van het vak/de interesse waarin les wordt gegeven. Voor de lessen kun je een certificaat of diploma behalen. (hangt er van af hoe lang je lessen hebt gevolgd, wat je krijgt als bewijs)
  3. Als je het interessant vind kun je je aanmelden voor 3 maanden lestijd, hier moet je verplicht naar toe als je je hebt aangemeld.
  4. Als je de lessen interessant vind (je hebt verschillende soorten opdrachten uitgevoerd en weet wat je kunt verwachten) dan kun je na 3 maanden besluiten om deze te verlengen met nog 3 maanden.
  5. Na drie maanden kun je er voor kiezen door te gaan en een diploma te behalen na 6-8 mnd.
  6. Als je je realiseert dat dit niet is wat je had verwacht of dat het niet aansluit bij jouw interesses ontvang je een certificaat met hetgeen dat je wel hebt behaald, maar kun je gaan oriënteren op de andere lessen.
  7. Je hebt hierdoor een brede ervaring, weet wat je leuk vind en wat je niet zo leuk vind of zelfs helemaal NIKS vind. Je bespaard tijd (dat er heel veel toe doet!!). Ze willen overal jonge en ervaren mensen en jij hebt al ''veel meegemaakt'' a.h.w. en hebt geen tijd verloren waardoor je op je 23e nog een nieuwe opleiding start omdat de studie die je hiervoor hebt gevolgd niet was wat je wilde.
  8. Ook handig voor mensen met een tussenjaar, beetje oriënteren, beetje werken, et cetera et cetera.

Ik heb enkel een idee gekregen na het inzien van deze page, dit is uiteraard heel moeilijk te realiseren ook qua regels/wetten, schoolgeld, docenten, examens & diploma's...but you never know!