’De nieuwsgierige bij-school’
— mario B

Mijn plan is om kinderen en leraren meer de gelegenheid te geven nieuwsgierig te blijven om te blijven leren!

Creativiteit of ruimte, (geld en/ of tijd) voor leuke projecten is er op scholen nauwelijks. Als beginnend gymleraar op o.a een basisschool (5jaar onderwijs) lopen ik ook steeds tegen grenzen aan. "Nee zo doen wij dat hier niet"of "geen tijd want ze moeten ook".

Idee: Naast/ na de regulieren schooltijd laag drempelig cursussen/ projecten worden aangeboden door leraren die graag nog hun "ei kwijt" willen of iets willen proberen, maar op school niet echt ruimte voor is.

De inspiratie o.a uit het onderwijs op internationale scholen waar kinderen zich voor een extra curriculum kunnen inschrijven. Los door de stad bestaan al enkele initiatieven en bestaat de stadspas, maar breng ze bij elkaar. Maak een website (zoals bij "kies je sport"). De kinderen/jongeren kunnen zich inschrijven voor een project het liefst in de buurt.

Laat enthousiastelingen hun project pitchen voor een ervaring jury van 3 a4 personen. Deze jury is om het project te toetsen, maar vooral om praktische handvatten te geven om verder te kunnen en het project haalbaar te maken en ook als mentor kunnen functioneren "alla the voice"

Het zou mooi zijn dat de projecten ergens aansluiten op verenigingen, cultuur centra, buurthuizen om zo "losse eindjes" te koppelen, alleen moet het geen doel op zich zijn.

Jury:
  1. Leraar (pedagogisch)
  2. bevlogen ambtenaar (netwerk en regelgeving), expert uit het werkveld in het thema van de pitch (feeling voor werkveld en wat bestaat er al)
  3. financiële expert met vooral praktijk ervaring in het organiseren van initiatieven met de nodige kennis en vaardigheid in a. aanvragen van "gelden" zoals fondsen, subsidies, etc. b. materiaal/locaties regelen c. communicatie/ promotie. d. met een breed netwerk (oud-bestuurslid van een verenging, ervaren project aanvragers uit de buurt, ondernemer).
Enkele voorbeelden

De jongeren kinderen doen ervaring op, de oudere kinderen werken ergens naar toe. Bijvoorbeeld 8 weken lang 2x per week trainen voor een atletiekwedstrijd met en tegen andere scholen/ buurten. Waarbij de aller oudste een andere rol kunnen vervullen als journalist, jury, organisator, fotograaf, etc.

Er is een leraar bij mij op school die een foodblog is begonnen en bij ouders thuis langs gaat van verschillende culturen en zo de eetcultuur leert kennen en zo doende ook de mensen achter ziet leven, die je daardoor beter gaat begrijpen.

Ik zou graag meer natuureducatie willen geven, maar dan echt lokaal lokaal en dus in de buurt om de school. Wat leeft er? Hoe ziet het eruit/voelt het/ruikt het? Waaraan zie je dat het daar leeft? Hoe is het het om zo te leven daar? En dat in een spelletjes ervaren, bijv een overloop spel voor konijnen over "de weg". Wat zou er nog meer kunnen leven? wat moeten we daarvoor doen of laten? zo breng je kinderen meer in contact met de omgeving en krijgen ze meer begrip ervoor.

Mijn naam is mario blom

Ik ben gymleraar in het basisonderwijs. Ik was o.a natuurgids, schaatsleraar, scherm trainer. Heb onder begeleiding zelf projecten kunnen opzetten. Alice Santing Coördinator Kinderwerk, SKSG Kinderopvang

Doel 1: is kinderen en leraren nieuwsgierig houden. Initiatiefnemers zoveel mogelijk faciliteren. Doel 1.1 is dat dmv leuke educatieve projecten met bevlogen leraren kinderen zelf kunnen kiezen wat ze willen leren. doel: 1.2 is dat leraren die vol goede ideeën zitten de kans krijgen deze uit te proberen om zoveel mogelijk de kinderlijke nieuwsgierigheid blijven aanwakkeren. doel 2: "goed burgerschap" aan de kinderen mee geven, door ze spelenderwijs kennis te laten maken, ze er zelf over te laten nadenken, zelf met idee plannen te laten komen, de kinderen het onder begeleiding het idee/ product/ dienst/ voorstelling te laten uitwerken.

mensen met expertice in het bouwen van een website, zoals kies je sport. ambtenaar bij de gemeente met invloed en netwerk