Bedankt voor je stem!

142

Stemmen

PLAN #97
’Een nieuwe wereld: verruim vaardigheden en groei van geluk’
— Liselot Dikkers-Hofkamp

Omschrijving

Een nieuwe wereld: verruim vaardigheden en groei van geluk

De focus van het hedendaagse schoolsysteem ligt op het vakinhoudelijke. Informatie wordt daarentegen steeds meer beschikbaar en de almaar complexere wereld vereist in toenemende mate persoonlijke vaardigheden. Door een combinatie van ontwikkeling van sociale vaardigheden, focus op talent en de nadruk op samenwerking worden leerlingen klaargestoomd voor deze veranderende wereld.

Ontwikkeling van sociale vaardigheden

Leerlingen en leraar vormen samen een hecht team, waarbij feedback geven en ontvangen tussen alle individuen essentieel is. Een team groeit sterker wanneer feedback wordt gegeven en ontvangen, het individu binnen dit team excelleert door zelfkennis en reflectie. De focus van feedback ligt op de persoonlijke ontwikkeling, en minder op het vakinhoudelijk gebied. Presenteren, overtuigen, mensen voor je winnen, samenwerken, moeilijke situaties aanvoelen en daarop anticiperen, dat zijn enkele voorbeelden van vaardigheden waarmee de leerling en de leraar sterker in het leven kunnen staan.

Focus op talent

Jonge kinderen groeien snel omdat ze uitzonderlijk de dingen doen die ze willen doen en geen angst kennen om fouten te maken. Bij het huidige onderwijssysteem worden er veel onderwerpen behandeld waar voor menigeen niet het talent ligt. Falen is geen optie in dit systeem, en angst en schaamte kan groeien wat ontwikkeling verder belemmert. Door creativiteit en innovatief denken bij de leerlingen te blijven stimuleren, middels vakken als muziek, tekenen en toneel, wordt een breder pallet aangeboden waardoor alle talenten worden bediend. Om uit te blinken zal het onderwijs talentgeorienteerd zijn, waarbij de passie van de leerling centraal staat.

Nadruk op samenwerking

In het huidige onderwijssysteem moet alles en iedereen presteren. Het systeem, inclusief gestandaardiseerde testen, is een mechanisch systeem waarbij alle leerlingen dit proces doorlopen. Met deze methode wordt iedereen opgeleid tot professor. Leerlingen moeten vrijwel alles individueel doen. Echter, in het bedrijfsleven worden successen juist behaald door samenwerking en niet door individuele prestaties.

Groei door zelfkennis, authenticiteit door talentontwikkelking en plezier door samenwerking vormt de basis voor geluk!

Initiatiefnemers

Ik ben Liselot, 32 jaar, ingenieur Werktuigbouwkunde met een op de achtergrond sterk aanwezige interesse voor het onderwijs. Sinds twee jaar ben ik nauw betrokken bij een school voor vluchtelingen in Kuala Lumpur, Maleisie. Hier geef ik wiskundeles aan 13- tot 17-jarigen, die via een traumatische reis vanuit hun moederland (Myanmar, Syrie, Afghanistan, Irak, etc.) naar Maleisie zijn gevlucht. Een onvergetelijke en leerzame ervaring om deze kinderen les te mogen geven.

Het doet me beseffen wat een waardevol privilege het is om in Nederland geboren te worden waar ieder kind het recht heeft om te leren en het staatsonderwijs van wereldwijd hoog niveau is. Ik ben ervan overtuigd om met mijn plan voor Onze Nieuwe School het staatsonderwijs tot een nog hoger niveau te brengen.