’Een school waar je leert bewust te leven en te kiezen, geleid door inzicht en niet door onbewuste angsten’
— sandra kuiters

Mijn nieuwe school is een school waarin kinderen van kleins af aan op een voor hen begrijpelijk niveau meekrijgen dat gevoelens ok zijn en niet hoeven te worden ontkent of weggestopt. Dat je daarnaast zelf verantwoordelijk bent voor wat je vervolgens met deze gevoelens doet. Ik zou kinderen tools mee willen geven hoe ze met hun gevoelens kunnen dealen zonder dat ze deze op anderen afreageren of te ontkennen. Negatieve overtuigingen zoals ik ben niet goed genoeg of ik mag er niet zijn kunnen al heel vroeg in de ontwikkeling ontstaan. Deze blijken zeer bepalend voor hoe je je verdere leven vormgeeft. Je zoekt vervolgens onbewust namelijk steeds naar de bevestiging van je eigen overtuigingen in de wereld. Zo verzamel je steeds meer bewijs voor je negatieve overtuigingen en ga je er dus naar leven. Als kinderen al leren en gewend zijn om vervelende gevoelens te onderkennen, accepteren en handvaten krijgen hoe ze deze ECHT verwerken bespaar je ze een hoop werk en zullen ze veel meer in mogelijkheden denken. In plaats van te reageren vanuit onbewuste angsten en overtuigingen. Met minder frustratie en meer begrip voor een ander tot gevolg. De technieken om dit te bewerkstelligen zijn er gewoon. Zo jammer dat je ze in de huidige maatschappij vaak pas aangereikt krijgt als je al helemaal bent vastgelopen. Ik ben vanuit deze motivatie ook bezig een bedrijfje op te zetten om technieken uit de psychologie om te zetten in programma's waarin je leert deze technieken zelf toe te passen. Ondersteunt door een professional en toegankelijk voor iedereen, voor een betaalbare prijs. Het zou fantastisch zijn om deze programma's in kindervorm op scholen aan te kunnen bieden om zo te beginnen bij de basis! Laat het me gerust weten als je ook bij wilt dragen aan dit project of er meer over wilt weten. De website is nog in de maak!

Ik ben Sandra Kuiters, ontwikkeling- en onderwijspsycholoog. 33 jaar en sinds mijn afstuderen in 2007 werkzaam als psycholoog met gezinnen, kinderen en volwassenen. Recent besloten om me als ZZP-er bezig te gaan houden met verschillende projecten waaronder het opzetten van een eigen praktijk. Ik heb de overtuiging dat in de basis iedereen zichzelf kan helpen als je maar het vertrouwen hebt en de juiste tools krijgt om je proces aan te gaan.

Als er ervaren ontwikkelingspsychologen of anderen geinterreseerden zijn die mogelijk iets bij kunnen dragen dan hoor ik het graag :)

sandrakuiters[at]hotmail.com