’Het StadsAtelier Amsterdam Virtuoos basisonderwijs voor en door Amsterdammers.’
— Suzan Baldinger

StadsAtelier Amsterdam, virtuoos onderwijs voor en door Amsterdammers

Hier leer je met elkaar mondige, onderzoekende en initiatiefrijke wereldburgers te worden.

Met de Universele Rechten van de Mens en het Kind als uitgangspunt. Met een pedagogiek die daarop stoelt en de stad als partner. Samen leren we omgaan met de grote uitdagingen van de toekomst. Als producent van je eigen leven in onze stad en onze wereld.

Onze stad is een wereldstad vol nationaliteiten, talen, culturele achtergronden, beroepen, producten, een turbulente geschiedenis en nog veel meer. Een stad om trots op te zijn: een stad als een vat vol mogelijkheden om op te groeien. Wat of wie kan een kind én leerkracht beter voorbereiden op een onbekende toekomst dan de stad en haar bewoners zelf? ‘It takes a city to raise a child’ We zullen daarom ook veel in de stad te vinden zijn.

Bij ons heerst een sfeer waar veiligheid, respect en vertrouwen echt centraal staan. Waar een virtuoos team de hierbij horende communicatieve en oplossingsgerichte vaardigheden in de dagelijkse praktijk hanteert en uitdraagt.

Een basisschool met uitdagende Werkplaatsen voor de 'gewone' schoolvakken, die we zo aanbieden dat je kennis verbindt aan jezelf, je familie onze (skype)vrienden en de wereld. Met elke middag Talentateliers waar je, zo diep als je kunt, ingaat op kennis en vaardigheden binnen je eigen talenten. Waar je mag uitzoeken en zijn wie je bent. Hier kom je andere vakken tegen dan de reguliere. Je leert bijvoorbeeld alles over sterrenkunde of echt goed een instrument bespelen, of je ontdekt de wereld van programmeren, filosofie en edelsmeden. Met Amsterdam als ultieme leerplek, een stad vol van meesters, leraren, ondernemers, kunstenaars en experts.

Met een Stadsatelier als verwonder- en werkplek waar je spelenderwijs leert en samen aan de slag gaat op zoek naar antwoorden op ‘grote vragen’, ook open voor publiek. Met een laboratorium, een keuken en een kunstatelier. Maar ook een plek waar oma vertelt en met wisselende exposities en werkruimtes die opengesteld worden voor kinderen, ouders, leerkrachten, buurtbewoners en stadsgenoten. Met een blik op de wereld, verweven met de wereld van het kind, onderwijs, ondernemers en overheid. StadsAtelier Amsterdam dat geen onderwijs vernieuwing volgt maar het beste pakt van al doordachte concepten (oa Biesta, Gardner en de Reggio Emilia approach). We combineren en ontwikkelen tot iets nieuws, in samenwerking met kinderen, ouders en de community om de school. We leren van en kijken met elkaar naar wat werkt; een cyclisch proces dat de kwaliteit waarborgt. Dat maakt StadsAtelier Amsterdam een duurzaam concept, het zal zich weten aan te passen aan grenzen, tijdperken en onvoorziene uitdagingen.Wij bieden ruimte voor een school, buurt, stad, wereld waar je met elkaar de uitdaging aangaat bij te dragen aan oplossingen die niet alleen goed werken voor onszelf maar ook werken voor de complexe problemen in de wereld waar we heden ten dagen voorstaan.

Wij, de schoolmakers

Silas Dob, Isabel Baldinger, Rosa Rouwenhorst, leerlingen van brede school ‘t Koggeschip en de Dr. H Kraemerschool: Anouar, Kenza, Yasmina, Inass, Edwin, Mohamed, Malak, Maisam en Chaima. En honderden leerlingen die hun 1001 perspectieven over hun ideale school deelden met KidsCrowd en elkaar.

Suzan Baldinger, Het Pakhuis voor Onderwijsinnovatie, oud-directeur basisschool Sandra Goos, Het Huis van Aristoteles Suzan Baldinger, Lex Hupe en Hansje Lo-A-Njoe, KidsCrowd Ilja Bakker, BSO Communitykids Gabi Baldinger, leerkracht en docent Kinderyoga Emer Beamer, Design-a-Thon School Heleen Bouwmans, Het ABC Eva Mondeel, leerkracht basisonderwijs en inspirator Operatie Onderwijs Texel Sharon Polak, Dander, projectleider Welkom in mijn Wijk Boy van Rossum en Rahel Vriend, Bedenktank Marieke Stenvers en Paul Janssen, Inkr8 Elze van der Steen, theaterdocent, werkzaam als hoofd educatie Stadsschouwburg Hans Wilschut, Wonderwel projecten

Oproep

Voel jij je ook, net als wij, verantwoordelijk voor de toekomst? We nodigen je uit mee te doen het mogelijk te maken de deuren van StadsAtelier Amsterdam te openen.

info[at]hetonderwijspakhuis.nl