Bedankt voor je stem!

3449

Stemmen

PLAN #2
PLAN DOOR NAAR DE INCUBATOR!
’‘Agora Amsterdam: leren op joúw manier!’’
— Alexandra Broussard en Jan Fasen 

Omschrijving

Agora Amsterdam: leren op joúw manier!

Stel je eens voor: je hele schooltijd lang leer je dingen die je écht interesseren. Jij bepaalt jouw leerdoelen, terwijl je leraar je daar steeds in begeleidt. Je gaat met plezier naar school, ontdekt waar je goed in bent en boekt resultaten. Ondertussen leer je alles wat je nodig hebt om examen te doen en te slagen. Dat is toch geweldig?

Leren omdat je iets wilt weten

Een persoonlijke leerroute begint met vragen stellen, omdat je je verbaast over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld: “Hoe kan een wolk die niets weegt toch zo vol zitten met regen?” Of: “Waarom is iets ‘in de mode’ en willen we dat opeens allemaal?” Goede vragen, die je grondig moet onderzoeken. Daar maak je dus een plan voor. Je leraar houdt ondertussen in de gaten wat en hoe je leert, en helpt je als dat nodig is. Hij of zij stimuleert je ook om experts van buiten de school om advies te vragen. Zo heeft een Agora-leerling in Roermond bijvoorbeeld geskypet met iemand van NASA!

Bekijk de wereld van alle kanten

We willen dat je zoveel mogelijk leert over jezelf en de wereld om je heen. Die wereld is vrij groot, en daarom hebben we hem opgedeeld in vijf Agora-werelden: een wetenschappelijke, kunstzinnige, sociale, spirituele en ethische. Zie ze als verschillende brillen om beter te kijken naar wat je wilt weten, om je heen of ver weg.

Iedereen is anders, daarom leer je samen!

Of je nou een vmbo-, havo- of vwo-leerling bent: jullie zitten in één groep, werken samen en leren van elkaar. De omgeving waarin je dat doet is uitdagend en voorzien van de modernste technologie. En het allerbelangrijkste: je krijgt les van de beste leraren. Want op Agora is persoonlijk contact met je leraar de basis van jouw persoonlijke ontwikkeling. Die houden we natuurlijk wel goed bij. Via een speciaal digitaal platform. Dit systeem vertelt jou, je leraren en ouders op elk moment van de dag wat je vandaag meer geleerd hebt dan gisteren.

De universiteit denkt met je mee

Op Agora nemen we de kwaliteit van onderwijs zeer serieus. Daarom werken we samen met de Open Universiteit. Zij zijn onze partner en volgen alles wat we doen vanuit wetenschappelijk oogpunt. Ze denken met ons mee en helpen ons om deze manier van leren steeds verder te verbeteren.


Goede voorbereiding en controle

Agora is bedacht door vier schooldirecteuren. Daarna is een team van zeven leraren er een jaar lang mee aan de slag gegaan. In augustus 2014 zijn ze echt begonnen, met 35 leerlingen op Niekée in Roermond. Dit schooljaar komen er 40 nieuwe leerlingen bij. Het ministerie denkt goed met ons mee over het oplossen van mogelijk knellende wetten en regels. En de onderwijsinspectie heeft gezegd dat ze vertrouwen in ons heeft.

Wat goed is voor kinderen in Roermond, is ook goed voor kinderen in Amsterdam. Hier stellen we namelijk dezelfde belangrijke vraag: ‘Hoe bereiden we jou het beste voor op jouw toekomst, in een wereld die heel snel verandert?’ En het antwoord is: ‘Agora’

Initiatiefnemers

Jan Fasen

‘Situaties creëren waarin anderen het ogenschijnlijk onbereikbare bereikbaar maken’. Dat is mijn motto van waaruit ik als schoolleider leiding geef aan de onderwijsmodernisering. Vanuit dat motto is ook Agora Roermond ontstaan. Niet door te zeggen hoe het moet, maar door vanuit een heldere visie medewerkers en leerlingen ruimte en vertrouwen te geven om van die visie hún praktijk te maken. -Directievoorzitter Mundium College. Vier scholen voor VO in Roermond -Bedenker van Agora -Strategisch product owner Agora bij de Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML)

Alexandra Broussard

Wat ik het allerliefste doe is mensen begeleiden in hoe ze het beste in zichzelf en anderen naar boven halen. Mogelijkheden en kansen ontdekken en benutten. Ik wil zoveel mogelijk investeren in de ontwikkeling van de kinderen van nu, omdat zij de samenleving van morgen vormen. -Meegewerkt aan het onderwijsdesign van het IJburg College -17 jaar docent en laatste zes jaar zelfstandig ondernemer in het onderwijs