Bedankt voor je stem!

0

Stemmen

PLAN #75
’Mijn nieuwe school is motiverend voor de kinderen en jeugd.’
— Helena Kaori Maeda

Omschrijving

De interesse van de kinderen op leren stimuleren!

Hoe? Fijne relatie tussen docent en kinderen hebben. Alle kinderen behoeften en mening respecteren. Geduldig luisteren, vriendelijk, respectvol, relax met kinderen omgaan, speelse les geven, samen lachen, plezier hebben, liefdevol zijn en “duidelijkheid”. Geen strijd van macht tussen docenten en kinderen. Docenten moeten meer creatieve en gevoelig initiatieven tonnen.

Kinderen hebben veel energie, behoeft aan liefde, begrip en ruimte om zich heen voor te ontwikkelen.

Basis voor een nieuwe school is Filosofie in de praktijk: Leren argumenteren, debatteren. Verschillende meningen respecteren.

Balans tussen zittend en bewegend leren! 15 minuten pauzes tussen elk les, (voorbeeld van de Finse succesvol onderwijs methode), bewegen tijdens de les, buiten leslokaal gaan leren, verschillende leslokalen.

Kleinere klas, tot 20 kinderen.

Gratis gezonde lunch maaltijd.

Een geheel idee aan de kinderen geven van “hoe” een deel van onze maatschappij is, een bedrijf, of de politiek, of de supermarkt, een kleren winkel, een speelgoed product, computers en softwares. En langzaam een hele plaat van alle puzzels in elkaar zetten. Zo kunnen de kinderen en volwassenen ook leren wat meer hebben we nodig voor een beter maatschappij voor hun toekomst. Zoals in de klokhuis tv programma, een thema kiezen en daar in verdiepen, en onze maatschappij leren kennen. Alle vakken in elkaar letterlijk binden. Een geheel idee van de werkelijkheid aan de kinderen geven.

Kinderen met eigen handen, zintuigen en motoriek laten leren: timmeren, koken, moestuin bouwen, knutselen, meer sport, music, dansen, film van andere culturen zien hoe ze daar leven, film maken.

Leren kinderen computer taal (software) begrijpen.

Geen testen op basisschool, maar opdrachten en feedback van school, waar ze kunnen op focussen om van de fouten te verbeteren.

Milieu bewust zijn leren. Mensen leven niet onafhankelijk in deze planeet, dus leren kinderen omgaan met insecten, dieren en natuur en eigen territorium, dus ook vuilnis, pollutie.

Emotioneel ontwikkelen. Een goed voorbeeld van “hoe” komt van pedagoog Toshiro Kanamori. Hij opdracht aan de kinderen eigen “diary” te schrijven over een persoonlijk gebeurtenis, en een leerling per dag lees het voor de klas. Nadat het wordt in respectvol en gevoelig manier met ze alle in de klas het over in discussie gebracht. Het geeft de gelegenheid om elkaars beter leren kennen, accepteren en een sterker band met elkaar bouwen. Samen leven en delen.

School is in een kleine schaal spiegel van onze maatschappij, dus emotionnel ontwikkeling is heel belangrijk! kinderen zich laten bloeien, express, ontwikkelen wie ze zijn, verlegen of niet, allemaal accepteren en ruimte geven. Sociaal leren omgaan met iedereen, volwassenen en kinderen. Er is een video documentaire Children Full of Life uit 2003 van zijn methode, met succes uitgevoerd.

Initiatiefnemers

Ik ben een creatief denker. Heb Kunst en Filosofie gestudeerd. Mijn ideeën zijn een inspiratie voor een nieuwe school. Een school werkelijk maken is een beroep voor een groep professionele mensen. Ik kan als denker goed meeleven, adviseren hoe voor een vernieuwend school alle ingrediënten (docenten, leerlingen, gebouw) bij elkaar kunnen samen werken.

Oproep

Ik geef mijn plan graag aan iemand wie het hart in geeft en graag wilt deze ideeën werkelijk maken.

hkaorimaeda[at]yahoo.com